Rekod Liang berkenaan Negara Berjiranan dengan Funan - Dokumen Yang Membenarkan Kemelayuan Funan.

 

funan

Tun Sun

 

1. Wilayah Vassal (Negara Bawahan) Funan (Negara Tun Sun) semuanya ada seorang pemerintah tertinggi (Raja Bawahan). Pegawai tertinggi kanan dan pegawai tertinggi kiri bagi Raja semuanya bernama Kun Lun. Pada Zaman Sui (Kurun ke-6 M), nama keluarga bagi Maharaja kerajaan Tun Sun ialah Kou Long. Dalam kerajaan tersebut, kebanyakan rakyatnya menggunakan Kou Long sebagai nama keluarga. Orang tua-tua, apabila ditanya, mereka berkata bahawa Kun Lun bukanlah nama keluarga. Ia adalah perubahan kata (corruption) daripada Kun Lun.

 

2. Dalam kerajaan itu, banyak orang yang mempunyai nama keluarga Kou Long. Apabila ditanya kepada orang-orang tua yang ada ingatan yang baik, mereka berkata bahawa Kun Lun bukanlah nama keluarga.

 

3. Kota Tun Sun terletak 10 li daripada laut. (1 li = 418m). Terdapat lima orang raja. Kesemuanya adalah Negara Bawahan (Vassal) Kerajaan Funan. Timur Wilayah Tun Sun menjadikan ia ada hubungan dengan Kiao tchou (berjiranan), baratnya pula menyentuh India, Kerajaan yang sangat jauh. Pedagang datang dalam jumlah yang sangat besar untuk menjalankan perdagangan. Tun Sun menjadi lengkungan dan kemajuan lebih sebatu li ke dalam laut. Lautan besar tiada sempadan dan setiap orang boleh menyeberanginya secara terus. Pasar tersebut adalah tempat pertemuan antara Timur dan Barat. Setiap hari, lebih dari 10,000 orang di sana (pasar Tun Sun).Objek yang sukar dicari dan barangan bernilai (precious merchandises) adalah antara barangan yang pasti akan dijumpai di Pasar Tun Sun. Terdapat juga pokok yang boleh dijadikan arak, buahnya seperti buah delima. Mereka akan mengambil jus dari bunga pokok tersebut dan diletakkan ke dalam balang. Selepas beberapa hari, jus tersebut akan bertukar menjadi arak.

 

4. Kerajaan Tun-sun bergantung kepada Funan; nama Rajanya ialah Kun Lun (Kamara). Di sana, ada banyak Brahman dari India.

 

5. Orang-orang Tun-sun mengamalkan doktrin Brahman tersebut dan mengahwinkan anak perempuan mereka dengan mereka. Kebanyakan Brahman tidak meninggalkan Tun-sun. Mereka hanya membaca kitab suci Semangat Semesta (Celestial Spirits) dan memberikan semangat-semangat itu bekas-bekas putih yang dipenuhi dengan bunga dan wangian secara bersungguh-sungguh (upacara keagamaan), dan tidak berhenti siang dan malam. Apabila mereka sakit, mereka akan berjanji untuk dikebumikan dgn “cara burung”. Dengan nyanyian dan tarian, orang-orang akan ambil badan mereka keluar dari bandar, di mana ada burung yang akan memakan mereka. Tulang-temulang yang tinggal akan dibakar dan dimasukkan ke dalam balang bertutup (abu) yang akan dibuang ke dalam air. Jika burung tidak memakan mayat mereka, mereka akan meletakkan mayat tersebut di dalam bakul. Untuk apa yang dikatakan kebumi cara pembakaran, ia mengandungi kaedah melemparkan mayat ke dalam api. Abunya akan dikumpulkan di dalam pasu yang akan ditanam semasa mereka membuat upacara korban dengan tiada had.

 

Pi Kien

 

6. Keluar dari Tun-sun, di atas sebuah pulau yang besar, terdapat sebuah negara yang bernama Pi Kien, terletak kira-kira 8,000 li dari Funan. Orang berkata bahawa badan rajanya besar, 12 kaki dan kepalanya 3 kaki panjang. Dari zaman dahulu lagi, rajanya tidak mati-mati dan tiada siapa yang mengetahui usia sebenar raja itu. Raja ini luar biasa dan alim. Perkara baik atau buruk yang dilakukan oleh rakyat kerajaan tersebut dan perkara yang akan berlaku, tiada satu pun yang tidak diketahui oleh raja tersebut. Tiada siapa yang berani tampil di hadapannya. Di Negara Selatan, orang-orang memanggilnya sebagai Raja berleher besar.

 

7. Kebiasaan orang di negara tersebut ialah mempunyai rumah untuk didiami, memakai pakaian, memakan beras biasa dan bukan beras wangi. Bahasa negara tersebut hanya berbeza sedikit berbanding Funan. Terdapat gunung yang menghasilkan emas, di mana emas didapati di atas ketulan batu dalam kuantiti yang banyak.

 

8. Raja Pi-kien selalu mendiami rumah yang tinggi. Baginda tidak memakan daging dan tidak menyembah semangat-semangat. Anak-anak dan cucu-cucu baginda lahir dan mati seperti orang biasa, Cuma rajanya sahaja yang tidak mati-mati.

 

9. Raja Funan selalu menghantar duta untuk menghantar surat. Mereka saling berhubung. Raja Pi Kien selalu menghantar bekas yang berisi emas tulen untuk 50 orang kepada Raja Funan. Bentuk emas itu adakalanya bulat leper, kadang-kadang bentuknya seperti gelas tanah liat, apa yang orang sebut sebagai ‘to lo’, pemegangnya sepanjang 5 cheng, atau dalam bentuk yang sama seperti cawan dengan pemegangnya sepanjang satu cheng. Raja tersebut tahu menulis dan membaca Bahasa India termasuk teks-teks Hindu. Teks dalam 3,000 patah perkataan, yang menceritakan berkenaan kehidupan sebelum dan menyerupai Sutra-sutra agama Buddha. Ia juga mengulas lanjut berkenaan ketuhanan.

 

Kin Lin

 

10. Kin Lin yang juga dipanggil Kin Tchen, negara berhadapanan. Jaraknya lebih kurang 2,000 li dari Funan. Negara itu mengeluarkan perak dan penduduknya sangat ramai. Mereka suka mengejar gajah yang besar hidup-hidup, jika gajah tersebut mati, mereka akan mengambil gadingnya.

 

11. Kami tiba di sana dengan kereta kuda ataupun kuda. Tiada aliran air untuk sampai ke sana. Semua rakyatnya menyembah Buddha. Kita boleh pergi ke Kin Lin melalui jalan dart dari Lin Yang (Prey Nokor?) dengan jalan darat sejauh 2,000 li.

 

12. Di Zaman Han, khususnya di bawah pemerintahan Emperor Ho (89-105 M), terdfapat banyak duta dari India, yang datang melalui Asia Tengah, kemudian mereka bermula semula di bawah Houan ti (147-167 M) melalui Lautan Selatan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Funan - Empayar Melayu Yang Gemilang

Istana Kesultanan Melayu Melaka Yang Asal, Tidak Logik di Bukit Melaka?

Strategi Portugis Menawan Melaka